Tijden en kosten

Home > Tijden en kosten

Tijden en kosten

Huwelijk en Geregistreerd Partnerschap (GP), update m.b.t. het coronavirus (29 mei 2020)

Richtlijnen vanwege het coronavirus voorlopig nog van kracht

Eén van de richtlijnen die de regering op 11 mei aankondigde, klonk als volgt:

“Voor huwelijken geldt een uitzondering op het verbod op samenkomsten. Deze kunnen nog wel plaatsvinden tot maximaal 30 personen. Alle hygiënemaatregelen gelden daarbij.”

Deze norm geeft gemeenten geen verplichting om 30 mensen toe te laten bij een huwelijksvoltrekking. Elke gemeente heeft hierin een eigen verantwoordelijkheid en wat er wel mogelijk is, is afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.” De uitgebreide toelichting leest u op de site van de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken.

Voor onze gemeente geldt dat wij geen 30 personen toelaten in verband met de beperkte ruimte. Hierdoor kan de voorgeschreven afstand van 1.5 meter niet worden gewaarborgd.

Vanaf 1 juni 2020 gelden voor zowel al ingeplande als nog in te plannen huwelijken GP's de onderstaande aanvullende regels.

Betaalde huwelijken en GP’s

Huwelijken en GP’s vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis of op een andere locatie die daartoe speciaal is aangewezen. Voor deze locaties geldt het volgende:

  • Er mogen in de raadzaal maximaal 15 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen, maar exclusief de trouwambtenaar en eventuele bode. Zijn er meerdere personen aanwezig die op hetzelfde adres wonen? In overleg met de trouwambtenaar kan in bijzondere gevallen besloten worden om tot 20 personen aanwezig te laten zijn.
  • Voor horecagelegenheden geldt een maximum van 30 aanwezigen, afhankelijk van de grootte van de locatie.
  • Wilt u de ceremonie ergens anders organiseren? Bijvoorbeeld bij u thuis? Als de ruimte het toelaat geldt er een maximum van 15 personen, of maximaal 20 personen als er meerdere aanwezigen op hetzelfde adres wonen.
  • Voorafgaand aan de ceremonie vragen wij u een gastenlijst in te vullen. Op dit formulier kunt u de verwachte gasten invullen. Op deze manier kunnen wij met het aantal aanwezigen rekening houden en de raadzaal inrichten. Dit formulier ontvangt u na het doen van de melding voorgenomen huwelijk/partnerschap.

Kosteloze huwelijken en GP’s

De ceremonie vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Er mogen maximaal 7 personen aanwezig zijn: het bruidspaar, de getuigen en de trouwambtenaar.


Wat kost een huwelijk/partnerschap?

De kosten zijn afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop jullie willen trouwen. Hieronder staat het totale overzicht van de tijden en alle kosten die voor een huwelijk/partnerschap kunnen worden gerekend.

Tijden van een huwelijk/partnerschap

Waar willen jullie trouwen? Tijden
Op het gemeentehuis maandag t/m zaterdag, op het hele uur, van 9.00 t/m 16.00 uur
Op een incidentele locatie maandag t/m zaterdag, op het hele uur, van 9.00 t/m 21.00 uur

Kosten van een huwelijk/partnerschap

Wanneer willen jullie trouwen? Kosten
Maandag t/m vrijdag van 9.00 t/m 21.00 uur € 306,-
Zaterdag van 9.00 t/m 16.00 uur € 536,-
Zondag of feestdag € 612,-
Dinsdag en woensdag om 9.00 uur Gratis*

Eventuele extra kosten

Eventuele extra kosten Kosten
Getuige van de gemeente (kosten per getuige) Vanwege maatregelen rondom het
coronavirus tijdelijk niet beschikbaar
Administratieve kosten voor wijzigen datum en/of tijdstip € 15,30
Huwelijks- of partnerschapsboekje € 17,35
Huwelijks- of partnerschapsboekje luxe uitvoering € 27,55
Beoordeling geschiktheid locatie voor incidenteel gebruik   € 153,-
Overige extra diensten bij huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap   € 129,55


* Gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap

Als jullie op een dinsdag- of woensdagmorgen om 9.00 uur trouwen of een partnerschap aangaan, houdt dan rekening met het volgende:

  • Tenminste één van de aanstaande echtgenoten/partners is inwoner van onze gemeente;
  • Het is een korte en ingetogen ceremonie zonder toespraak;
  • Het huwelijk/partnerschap wordt voltrokken in een kamer op het gemeentehuis en dus niet in een trouwzaal;
  • Naast het bruidspaar zijn de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand bij de voltrekking aanwezig: er is slechts beperkt de mogelijkheid om gasten mee te nemen;
  • Er is geen keuze voor een trouwambtenaar;
  • Er is geen mogelijkheid tot het draaien van muziek;
  • Per kosteloos tijdstip is er slechts ruimte voor één bruidspaar.

Trouwen in Tytsjerksteradiel

Wil je informatie over trouwen of een geregistreerd partnerschap in de gemeente Tytsjerksteradiel? Wij hopen dat je op deze website alle antwoorden op je vragen vindt.

Als dat niet lukt kun je het reactieformulier invullen of bellen naar telefoonnummer 14 0511.